ReisburovanderWerf.reismee.nl

Studiereis Daphne naar Athene

Kaliemera!

Deze reis begon al vroeg op Schiphol, we moesten om 05.00 uur verzamelen bij de Transaviabalie.

Zij hebben hun vliegbestemmingen uitgebreid en sinds begin april gaan ze ook naar Athene.

Om dit te promoten, hebben zij in samenwerking met Polyplan deze reis geregeld.

De vlucht vertrok om 06.50 uur en om 11.05 Griekse tijd, kwamen we alweer aan.

Op weg naar ons overnachtingshotel, brachten we een bezoek aan de Apollokust om daar

Hotel Westin Beach Resort/Arion Resort te bekijken. Deze zusterhotels liggen op het schiereiland Vouliagmeni en hebben beide een privé strand.

Deze kust is ideaal als je graag een strandvakantie wilt en op korte afstand van een mooie stad wil verblijven. In ca. een half uur kan je met het openbaar vervoer naar Athene.

Na de lunch gingen we op weg naar het Metropolitan Hotel, waar we 3 nachten zouden logeren.

Dit 4* hotel ziet er goed uit en heeft een zwembad op het dak met uitzicht op de Akropolis.

Voor het diner hadden we een presentatie van 2 uur, gehouden door Polyplan, Transavia, het Grieks Verkeersbureau en het Big Blue Naxos project van Gats Travel.

Dag 2

Deze dag zijn we met de boot vanaf de haven Piraeus naar het eiland Aegina vertrokken. De boottocht duurde 1,5 uur, maar je hebt ook snelle boten die er 3 kwartier over doen. Bij aankomst op dit eiland, krijg je direct het ultieme Griekenland gevoel. Een haventje met allemaal kleine vissersbootjes, een klein wit kerkje en de leuke kleine straatjes.

We vertrokken met de bus naar de tempel van Afea en het beroemde klooster van Ag. Nectarios. Beide waren indrukwekkend om te zien. Hierna hadden we een lunch in een traditionele taverne in het plaatsje Perdika. Heerlijk eten, in het zonnetje met een super idyllisch uitzicht!

's Avonds hadden we een diner in het Boetiek Hotel Hera in Athene met een mooi uitzicht op de Akropolis. Hierna vertrokken we naar de uitgaanswijk Gazi, dit is relatief nieuw gebouwd op het terrein van de voormalige gasfabriek. Hier zijn trendy bars en clubs in overvloed. Voor ieder wat wils, genoeg eettentjes, kleine marktkraampjes op het plein, terrasjes, lounge clubs enz. Hier zijn we in een gezellige club terecht gekomen. Vanuit Gazi naar het Metropolitan hotel, kostte een taxi ca. € 16,-.

Dag 3

Om 10.00 uur werden we opgehaald om een wandeltocht te maken door Athene. We begonnen op het Syntagma plein, waar bij het parlementsgebouw de wisseling van de wacht plaats vindt. Op zon- en feestdagen trekt dit veel bekijks omdat de soldaten dan hun traditionele uniform dragen, een korte witte plooirok en pompoen schoenen. We zijn door verschillende wijken gelopen o.a. door

Monastiraki, waar verschillende ruines en brokstukken verspreid liggen tussen het groen en waar op zondag een vlooienmarkt is. En Plaka, het toeristische hart van Athene. Deze wijk ligt vlak onder de wereldberoemde Akropolis, die we dus ook van dichtbij konden bewonderen.

De lunch hadden we in het nieuwe Akropolis museum, waarna we een rondleiding kregen. Na deze korte tour konden we door de straatjes van Plaka dwalen.

's Avonds hadden we een diner in het hotel Titania, ook dit hotel heeft een mooi uitzicht op de Akropolis. Na deze maaltijd (we werden getrakteerd op alle Griekse lekkernijen), nam de Griekse eigenaar van Polyplan ons mee naar een restaurant zodat we een Griekse avond konden meemaken. Fruit, water en wijn werden direct op tafel gezet en een live band speelde echte Griekse muziek. Het duurde ook niet lang voordat we de Sirtaki aan het dansen waren!

Dag 4

Deze dag vertrok ons vliegtuig alweer om 11.50 uur vanuit Athene.

Voor iedereen die eens een andere stad als Barcelona, Rome of Lissabon wil bezichtigen is Athene zeker de moeite waard! Sinds de Olympische Spelen van 2004 is het meer dan ooit een bruisende metropol Je hebt er genoeg cultuur, winkels (die overigens op zondag gesloten zijn, behalve de toeristen winkeltjes), heerlijke restaurants, leuke uitgaansgelegenheden en op ca. een half uur rijden het strand! Ook kan je heel makkelijk met de boot naar Aegina, wat zeker de moeite waard én een leuk uitstapje is! De Grieken zijn erg blij als mensen interesse in hun land hebben en zijn zeer vriendelijk!

Wist u dat....?

....in Athene 300 dagen per jaar de zon schijnt?

....er sinds de Olympische Spelen een prachtig metronetwerk ligt waarmee u heel eenvoudig op eigen gelegenheid de stad kunt doorkruisen?

....de binnenstad van Athene tegenwoordig grotendeels autovrij is met o.m. brede wandelboulevards langs historische plekken?

.....de straten ook 's avonds en 's nachtes bruisen van gezelligheid, met terrassen, taverna's en trendy clubs?

....u vanuit de haven van Athene met een uur op één van de Saronische Eilanden zit?

....het slechts een kleine 3,5 uur vliegen is naar Athene?