ReisburovanderWerf.reismee.nl

Studiereis Canada 2008

Vancouver en Whistler

Dinsdag 8 april: Vandaag is het zover... ik ga naar Canada. Om 13.00 uur moeten we verzamelen bij de OAD balie op Schiphol en uiteindelijk gaan we om 16.40 de lucht in. Na een vlucht van 9 uur en 10 minuten kwamen we eindelijk aan in Vancouver om 16.40. Na een diner in dit hotel is het voor ons tijd om naar bed te gaan. Een tijdsverschil van 9 uur vroeger hakt er behoorlijk in.

Woensdag 9 april: na een ontbijt is het tijd voor een sightseeingtour door Vancouver. Een gezellige en nette stad , prachtig gelegen tussen de bergen en de zee. Hierdoor zijn er veel binnenwateren waar haventjes gelegen zijn. Dit maakt dat deze grote stad de gezelligheid behoudt van een plaats aan het water. Op dit moment zijn er veel bouwwerkzaamheden vanwege de voorbereidingen voor de Olympische Spelen 2010 die in Vancouver en omgeving worden gehouden. Dit zorgt op dit moment voor wat ongeregeldheden. Wat wel opvalt is dat Vancouver echt een hele nette en schone stad is. De mensen zijn vriendelijk en de sfeer is erg gezellig. Er is voor iedereen ook iets te vinden. Veel musea, tentoonstellingen, theaters en filmhuizen in de stad, dus voor cultuurliefhebbers is hier genoeg te doen. Ook voor natuurliefhebbers is Vancouver echt een goede uitvalsbasis Het is omgeven door water en bergen dus voor ieder is er wat wils! Stanley-park is echt het groene hart van Vancouver. In een punt bij Granville Island gelegen een groot park met een aquarium, wandelpaden, fietspaden en terrasjes echt een plek waar heel wat leven is. In de middag hebben we de suspension bridge/ Capilano bridge bezocht. Deze brug is iets buiten de stad gelegen en echt een trekpleister voor de toeristen. Een houtenbrug waar je een hoge klif kan oversteken. Geeft fantastische uitzichten en in de omgeving is het leuk om ook de tree-top tour te doen.

Donderdag 10 april: Vandaag weer vroeg uit de veren want het is tijd om naar Whistler te gaan! Een mooie rit van ongeveer 2 en half uur, met een tussenstop bij een waterval en prachtige uitzichten, brengt ons naar de wintersport bestemming Whistler.. Na de lunch hebben we een sightseeingtour door het gezellige dorpje Whistler ,aan de voet van 2 grote bergen Blackcomb en Whistler. Whistler is echt een gezellige, warme plaats met leuke opzet. Aan de straatjes liggen allemaal winkeltjes, barretjes en restaurants. Boven deze galerij zijn de hotels gelegen/gebouwd. In de middag maken we een sleehonden safari. Wat een fantastische ervaring is dat zeg! 6 honden voor de slee en wij op het karretje. 1 gaat zitten en 1 gaat staan en dan gaan door de prachtige winterse landschappen.

Vrijdag 11 april: Na een lekkere nacht is het vanochtend, na een aantal hotel inspecties dan eindelijk tijd voor het ophalen van ons skimateriaal. Gedurende 2 dagen hebben we 2 guides bij ons, die ons op de skies het hele gebied zullen laten zien. Vanuit Whistler zijn 3 verschillende gondelliften die je omhoog kunnen brengen naar de overige liften. Vandaag was het de beurt aan Whistler Mountain. Een prachtig gebied, met veel afdaling die voor iedereen geschikt zijn. De pistes zijn hier groen ( blauw ) , blauw ( rood ) en rood ( zwart ) gemarkt en hebben allemaal een naam. Erg duidelijk dus voor de mensen die hele routes willen afleggen. De sneeuw is perfect en de pistes erg breed.

Zaterdag 12 april:vanochtend kregen we het bericht dat we een dagje langer bleven. De vlucht van KLM was om onbekende reden geannuleerd voor a.s. zondag en onze vlucht zal nu op maandag plaats vinden, met een overstap op Portland ( USA ). Voor veel mensen een extra middagje boarden dus.... Na het ontbijt zijn we gelijk de berg opgegaan en hebben een heerlijke dag op Blackcomb - mountain gehad. Veel verschillende pistes kunnen afdalen. Wat een fantastisch gebied. Nu in de winter is het een paradijs voor wintersporters, maar in de zomer biedt het ook erg veel mogelijkheden. Vooral voor klimmers, wandelaars en fietsers is het een erg populair gebied. Het biedt veel activiteiten voor natuurliefhebbers en het is dan ook een drukke bestemming in de zomer!Aan het eind van de dag is het tijd voor wat apres-ski. Ook al is dat heel anders als dat wij gewend zijn in Oostenrijk, maar zeker niet minder gezellig. In het zonnetje een lekker drankje doen met gezellige muziek op de achtergrond. Prima manier om de dag af te sluiten dachten wij zo. . De uitgaansgelegenheden/de clubs bevinden zich allemaal onder de grond ivm de geluidsoverlast. Het is dus altijd vrij rustig in dit dorp terwijl er voor de jongeren meer dan genoeg uitgaansgelegenheden zijn.

Zondag 13 april: Even uitslapen en dan weer omhoog de Whistler-mountain op. Vandaag nog lekker een hele dag om flink wat afdalingen te doen, aangezien onze vlucht nu toch pas maandagochtend gaat. Om 3 uur hoeven we pas naar beneden en zelfs dan hebben we nog tijd voor een lekker drankje en een snack. Op de bergen zelf zijn 2 grote restaurants waar geluncht kan worden. Er zijn geen kleine restaurantjes onderweg waar je af en toe eens een kop koffie of iets dergelijks kan doen. Dat maakt dus dat de lunches heel druk zijn.

OM 5 uur worden we opgehaald en rijden we in de bus terug naar Vancouver, waar we worden afgezet in het Delta Airport Hotel. Hier zullen we overnachten zodat we morgen weer vroeg op de luchthaven kunnen zijn voor voor de vlucht naar huis.

Maandag 14 april: De vlucht van Vancouver naar Amsterdam gaat vandaag via Portland. Om in Vancouver in te checken moeten we eerst door een zware controle ( USA ) en krijgen we een soort transit-visum voor de Verenigede Staten. Uiteindelijk kunnen we door, maar dit neemt wel weer een hoop tijd in beslag. Portland is een grote luchthaven waar we onze 4 uur overstap tijd dan ook prima kunnen doorbrengen. Wij zullen de eerste passagiers zijn op de directe vlucht van Portland naar Amsterdam. Dat is toch wel weer erg leuk. De vlucht was dan ook niet vol, en daarom erg comfortabel.

Dinsdag 15 april: Na een lange vlucht komen we uiteindelijk om 11.00 uur aan op Schiphol.
Dit is echt een fantastische reis geweest en echt een aanrader voor winter of zomer, voor actieve vakantiegangers en voor de rustzoeker. Echt fantastisch en zeker iets waar ik nog eens naar terug zal keren

Tessa Kluijt