ReisburovanderWerf.reismee.nl

Studiereis Kos & Rhodos 2008

Donderdag 19 juni: Om 3 uur in de nacht moesten we al op Schiphol zijn, vertrek naar Kos met Transavia is om 5 uur. Na een 3 en half uur vliegen komen we daar om half 10 plaatselijke tijd aan. Het is in Griekenland een uur later! Bij aankomst in het hotel staan er fietsen op ons te wachten. Kos is een echt fietseiland dus dat moeten we maar gelijk gaan ervaren. We hebben heel de middag de tijd om Kos-stad en omgeving, 3 accommodaties en de haven te ontdekken op de fiets. Kos-stad is echt een gezellige stad, gelegen om de haven. De typisch Griekse sfeer voel je gelijk, de gezellige taverne's langs het water, de terrasjes en de winketjes. Om en rond Kos-stad liggen verschillende accommodaties verdeeld in de rustigere wijken. De boulevard van Kos-stad is vrij lang, met heel veel leuke en gezellige strandtenten. Het strand ( kiezel ) ziet er ook goed uit, al kan het op verschillende plekken wat smal zijn.

Vrijdag 20 juni: In de ochtend worden we opgehaald voor de busrondrit die we gaan maken.
De eerste stop is bij het Asklipion. De opgravingen van het oude ziekenhuis van Hypocratis. Dit is een van de weinige culturele dingen die er op Kos kunnen worden bezocht, maar zeker de moeite waard. Hierna gaan we verder het binnenland in. We hebben wat stops op uitkijkplaatsen en daarna een uurtje vrije tijd in Zia., een van oudsher kunstenaarsdorpje in de bergen. Dit schattige dorpje is echt een bezoek waard. Met de witte huisjes, de smalle steegjes en de blauwe dakjes is het echt het typische Griekenland waar de toerist naar op zoek is. Bij verschillende restaurants heb je terras met een prachtig uitzicht. Als je daar in het begin van de avond een bezoek aan brengt, en je hebt een mooi plekje om een van de mooiste zonsondergangen ter wereld te zien. In de avond is het tijd om het uitgaans leven van Kos-stad te gaan ontdekken. Hier is zowel voor jong als oud veel vertier. Voor de jongeren op zoek naar bars en dancings is er veel aanbod in de barstreets. Voor degene die meer van een terrasje pikken houdt kun je goed terecht in het oude centrum of in de haven.

Zaterdag 21 juni: Vanaf de haven van Kos-stad nemen we de boot naar Rhodos. Deze overtocht duurt 3 en half uur en voert ons langs de kust van Turkije en verschillende kleine Griekse eilanden. In het begin van de middag varen we de haven van Rhodos-stad in. Dat is een prachtig gezicht. De grote ommuurde stad met kantelen en torens wacht ons op.
De bus rijdt ons door de stad naar onze accommodatie waar wij ons klaar maken voor de eerste avond in Rhodos-stad.

Zondag 22 juni: In de vroege morgen krijgen we per groepje een auto tot onze beschikking zodat we het eiland Rhodos kunnen gaan verkennen. Onze tocht vanuit Rhodos stad langs de noordkust, iets het binnenland in, naar de Vlindervallei in Petaloudes. Dit gebied is prachtig aangelegd en is de plek waar honderden vlinders te vinden zijn. Helaas waren er tijdens ons bezoek niet zoveel te zien maar het is zeker de moeite waard.

Hierna gaan we verder richting het zuiden, en brengen we een bezoek aan de opgravingen van Kamiros. Een oude hoofdstad van het eiland. Een prachtige tocht door de binnenlanden van Rhodos, gekenmerkt door de prachtige olijfboomplantages, de kleine dorpjes en de prachtige heuvels, komen we rond lunchtijd aan in Prasonissi waar we opgewacht worden met een lucht. Prasonissi is vooral bekend bij de (kite)-surfers.

Na de lunch vervolgen we onze rit langs de zuidkust terug naar Rhodos stad. Onderweg brengen we nog een bezoek aan Lindos. Waarschijnlijk wel de bekendste plaats op Rhodos. Dit witte stadje met uizicht op zee is geheel tegen een heuvel gebouwd en vooral bekend vanwege zijn Acropolis en de ezeltjes waarop daar nog gereden wordt om deze Acropolis te bereiken. Dit stadje is echt een must-see bij een bezoek aan Rhodos. Ik zou zelfs zeggen, ga er minimaal 1 nachtje logeren. Het is een geweldig klein dorpje met heel veel smalle straatjes, leuke winkeltjes en de typische Griekse sfeer. We hebben hier de hele middag rondgezworven en van de gezelligheid genoten! Vanaf Lindos is het ongeveer nog een anderhalf uur rijden naar Rhodos-stad.

Wij overnachten nu in Trianda, een dorpje op ongeveer 15 minuten rijden van Rhodos-stad. Trianda en Ixia zijn eigenlijk het verlengde van Rhodos-stad. Het voordeel is wel dat Trianda echt nog een soort centrum heeft, Ixia is echt een strook accommodaties langs het strand.
Trianda is zeker weten aan te raden voor mensen die wel de gezelligheid maar ook de rust zoeken. Taxi kost 10 euro naar het centrum van Rhodos - stad.

Het uitgaansleven in Rhodos-stad wordt vanavond ook nog even getest. Ook hier kunnen jong en oud terecht voor vertier. De barstreet in Rhodos-stad is wel een stuk uitgebreider dan in Kos maar biedt net zoveel gezelligheid. Ook daarom heen zijn veel terrasjes waar je goed kan vertoeven.

Maandag 23 juni: Vanochtend hebben we wat accommodaties bezocht en in de middag brengen we dan een bezoek aan het oude centrum van Rhodos-stad. Dit is werkelijk fantastisch.Binnen de muren van de burcht, welke je betreedt door een gigantische poort, is een wirwar van straatjes, steegjes en pleintjes waar je kunt winkelen en terrasjes kunt pikken. Het is fantastisch, heel erg gezellig en het geeft een heel bijzondere sfeer. Dit is toch zeker wel een plek die gezien moet worden.

Dinsdag 24 juni: Vandaag vertrekken we om 11.30 vanaf Rhodos. De vlucht naar Amsterdam wordt uitgevoerd met Transavia en heeft een tussenlanding op Lesbos. We staan hier een uur aan de groep voordat we onze weg vervolgen naar huis. Om 16.00 uur landen we.
We kunnen weer terugkijken op een fantastische reis naar 2 super leuke bestemmingen.

Tessa Kluijt