ReisburovanderWerf.reismee.nl

Tessa op studiereis naar Nepal

11 april:

wij moeten ons om 21.00 uur melden op Schiphol zodat we kunnen gaan inchecken bij Arkefly. De heenreis naar Kathmandu vliegen we comfort class en er wordt een tussenlanding gemaakt op Bahrein. Totaal is het een reistijd van 12 uur met een wachttijd op Bahrein van 2 uur.

12 april:

Bij aankomst op de luchthaven van Kathmandu waan je je direct al in een andere wereld.
Wat een hectiek!! Ongelofelijk. Er wordt met bordjes geschoven en uiteindelijk is duidelijk waar we de bagage kunnen gaan ophalen. Eenmaal in de bus banen we ons een weg door de drukte van de stad naar Summit Hotel. Iets hoger gelegen buiten de stad waar je weer tot rust kan komen van de eerste indrukken Kathmandu.

13 april:

Na het ontbijt checken we uit en gaan we vertrekken richting het binnenland voor onze rafttocht op de Trisuli Rivier.

De afstanden die afgelegd worden in Nepal zijn uiteindelijk niet zo groot maar door de drukte op de weg, de slechte conditie van de weg en de behoorlijk stugge tegenliggers gaan er heel wat uren overheen voor je op de plaats van bestemming bent. Reken op ongeveer 4 uur rijden voor 75 km!

Raften in Nepal is echt een ervaring. Helaas was de rivier bij onze rafttocht niet heel erg wild maar dat kan per seizoen erg verschillen. Het leuke is dat er ook meer- daagse tochten gedaan kunnen worden waarbij je overnacht in tenten langs de waterkant zodat je kan genieten van de prachtige omgeving.

Na de rafttocht gaat de rit verder naar Bandipur. Een klein dorpje in de bergen wat net een openluchtmuseum is. We overnachten daar in een klein hotelletje The Old Inn!

14 april:

Na het ontbijt maken we een wandeling door het gezellige Bandipur. Dit Dewari dorpje is bijna geheel autovrij zodat de sfeer heel bijzonder is. We bezoeken ook nog een schooltje en de kleine huisjes in de omgeving.

Na de lunch vertrekken we voor de lange rit naar Pokhara, het startpunt van de trekkingen.

15 april:

Na het ontbijt is het op weg naar het beginpunt van de trekking. Iedereen heeft een eigen rugzakje om te dragen en een tweede rugzak die worden gedragen door de Sherpa's. Die zorgen dat, dat allemaal bovenkomt bij het tentenkamp. Het is erg belangrijk te melden dat degene die een trekking willen gaan doen echt wel beschikken over een goede conditie! De afstanden zijn zeker wel te doen maar het gaat behoorlijk de hoogte in. Het klimmen is vooral erg zwaar. Maar wat kom je op mooie plekjes! Kleine dorpjes, mooie vergezichten, uitzichten over de vallei. Prachtig! Aan het eind van de dag kom je aan bij het tentenkamp waar je verwelkomt wordt met een lekker kopje thee of koffie en koekjes. Dan is er even tijd om te rusten. Natuurlijk verschilt het ook per seizoen of je een beetje uitzicht heb. Helaas hadden wij behoorlijk veel bewolking dus geen besneeuwde bergtoppen.

In de avond wordt er een heerlijk diner verzorgd en is het erg gezellig met de sherpa's bij het kampvuur, liedjes voor elkaar zingen, dansen en een erg sterk lokaal alcoholisch drankje!

16 april:

Al vroeg wordt je gewekt door de bedrijvigheid in en rond het kamp en natuurlijk de dieren in de omgeving. Rustig aan wakker worden en dan staat er een schaal warm water per persoon klaar voor de tent om je op eenvoudige wijze mee te wassen en op te frissen.
Als iedereen zich naar buiten begeeft wordt het ontbijt geserveerd. Normaal gesproken is er zo vroeg op de ochtend een mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen maar helaas zaten wij deze ochtend in een wolk! De wandeltocht terug naar beneden is in anderhalf uur te doen en voert op gemakkelijke wijze langs leuke dorpjes. Na de tour stappen we weer op de bus richting Chitwan National Park waar we overnachten in een gezellige accommodatie hebben overnacht.

17 april:

Weer vroeg op om op de rug van een olifant te klimmen en een safari door Chitwan National Park te maken. Dit park is erg bekend door de eenhoornige neushoorn en de tijger. Een mooi natuurpark waar we na een uur of wat rondrijden inderdaad oog in oog stonden met een heuse neushoorn. Wat een mooie beloning!

In de middag vertrekken we naar de luchthaven voor de vlucht terug naar Kathmandu. Zoals alles in dit land moet je het niet te nauw nemen met de vertrektijd. We hebben dan ook een behoorlijk lang moeten wachten. Aangekomen in Kathmandu zijn we gaan kijken bij de lijkverbranding bij de Pashipatinath Temelcomplex aan de Bagmati rivier. Een erg indrukwekkende belevenis waar je wel heel stil van wordt.
De laatste stop is bij de boeddhistische stupa Bodnath waar we het gehele terrein hebben overgelopen. Erg mooi!

18 april:

Vanochtend was een van de hoogtepunten van de reis, de vlucht over de Himalaya met als knaller vanuit de lucht een blik op de Mount Everest!!
Wat een prachtige ervaring is dit. Op het vliegveld van Kathmandu hebben we eerst behoorlijk lang moeten wachten. Het is dan ook zeer belangrijk dat je dit nooit doet op de laatste dag van de reis. Neem er de tijd voor!! Maar als je dan de lucht in gaat en na een kleine 20 minuten het raam uitkijkt is het echt ongelofelijk. Wat een prachtig uitzicht!!

De rest van de dag kunnen we hier nog van nagenieten. We hebben alle vrije tijd.

19 april.

Omdat het verblijf in Nepal met een week wordt verlengd ivm de aswolk gaan we het vanaf nu wat rustiger aan doen. Dat betekent wat langer uitslapen en geen drukke programma's meer.

Na een ontbijtje vertrekken we richting Bakthapur. Een van de 3 koningssteden. Na een behoorlijk lange rit komen we aan in een drukke stad. Maar vanaf de bus lopen we 10 minuutjes en dan komen we in het oude Bahthapur, een wirwar van straatjes waar je je ogen uitkijkt. Het middelpunt van de stad is Dubar Square met de vele verkoopstandjes. Een prachtige stad om in rond te lopen , je hebt echt het gevoel dat de tijd heeft stil gestaan.

20 april.

In de ochtend brengen we een bezoek aan de Durbar Square in Kathmandu. Dit gigantische plein is het middelpunt van de stad waar je een goede indruk krijgt van de bouwstijlen en waar je ook zeker goed kan slagen voor souvenirs op de lokale markt.

Ons hotel in Kathmandu bevindt zich in de wijk Thamel, dit is echt de meest toeristische wijk van de stad met veel winkeltjes, eetgelegenheden en hotels/hostels.
Het is er een drukte van jewelste maar het is er wel erg gezellig en niet zo heel erg vies.

21 april.

Vanochtend vroeg begonnen we aan een lange rit naar het plaatsje Nuwakot. Een lange rit met wat tegenslagen onderweg bracht ons aan het eind van de dag bij onze accommodatie, The Famous Farm. Een plek waar we voor 1 nacht kunnen proeven van dit nog nauwelijks ontdekte juweeltje. Het is een mooi gebied met uitzicht over de terrassen en groene heuvels.

De accommodatie is ook geweldig, een ouder omgebouwde boerderij. Het is wel back to basic maar de sfeer is geweldig.

22 april.
Vanaf Nuwakot rijden we naar Nagargot. Weer een erg lange dag reizen maar we komen aan op een mooie plaats in de bergen waar we uitzicht hebben op het dak van de wereld. Het is toch wel erg bijzonder om vanaf onze verblijfplaats de besneeuwde bergtoppen te zien. Prachtig. Dit is ook een bestemming waar je prachtige wandelingen kunt maken.

23 april - 25 april

Vandaag vertrekken we naar ieders hoogtepunt van deze reis. Vanwege de week verlenging en het alternatieve programma komen we hier dan toch terecht. The Last Resort. Een geweldige accommodatie, prachtig tentenkamp echt voor de avontuurlijke en actieve reiziger.
Er heerst een echte backpacker-sfeer en je verblijft er op basis van volpension. En je kan er vreselijk veel activiteiten doen, Bungy Jumpen, raften, Canopy, Canying. Het is geweldig.
De accommodatie is aan de grens met Tibet gelegen waar je tijdens de fietstocht in de bergen ook nog eventueel een stempel zou kunnen halen. Hier verblijven wij 2 nachten en genieten we van de relaxte sfeer.

26 april.

Vannacht nog 1 nachtje geslapen in Kathmandu en dan begint vandaag de reis terug naar Nederland. In een overvol toestel wordt de laatste vlucht van Arkefly dit seizoen uitgevoerd en komen we op 27 april allemaal weer aan in Nederland.
Het was een erg lange maar ook erg indrukwekkende reis waar we erg van genoten hebben.

Nepal is echt een land wat een bezoek waard is.
Wel moet erbij zeggen dat het ook een bestemming is voor de ervaren reiziger. Iemand die al meer van de wereld, en vooral van Azië heeft gezien en wat gewend is.
Het is een druk land, een land met weinig tot geen benul van hygiëne en een land waar het reizen moeilijk gaat. Het is zeker verstandig om het georganiseerd te doen want af gaan op het openbaar vervoer kan je daar echt totaal niet.

Deze bestemming is vooral geschikt voor de actieve vakantieganger die houdt van bezig zijn, raften, wandelen en de lokale mensen ontmoeten.

Nepal is echt nog een heel puur land wat , buiten Kathmandu, absoluut nog niet is aangetast door het toerisme. Dat maakt het voor de echte reiziger erg aantrekkelijk, maar voor de minder grote avonturier denk ik ook wel een behoorlijke drempel.

Persoonlijk was ik erg te spreken over de accommodaties, de sfeer die er in het land hangt en de vriendelijke mensen. De afstanden tussen de plaatsen vond ik erg lang qua reistijd, dat zal echt ingecalculeerd moeten worden in het reisschema!!

Mocht u interesse hebben in deze bestemming, graag vertel ik u persoonlijk meer , of help u met het samenstellen van een reisschema die aan uw wensen voldoet!