ReisburovanderWerf.reismee.nl

IJsland studiereis Daphne

Op vrijdag 1 oktober begon mijn studiereis op Schiphol, waar we met de groep om 14.00 uur vertrokken naar de luchthaven Kevlavik. Na 3 uur vliegen met Icelandair, stapte ik een compleet andere wereld in. De luchthaven ligt op ongeveer 50 kilometer van de hoofdstad Reykjaviken is in 2009 uitgeroepen tot beste luchthaven van Europa.

Op de route naar Reykjavik, midden in het natuurgebied Reykjanes, ligt de wereldberoemde Blue Lagoon. In een lavaveld is een meer aangelegd met warm water dat afkomstig is uit de nabijgelegen Svartsengi warmwater centrale. Hier wordt het extreem zoute water gebruikt om 'gewoon' water op te warmen. Het water komt uit 1800 meter diepe bronnen en heeft dan een temperatuur van 70 graden. Een natuurlijk mengsel van mineralen, blauwwier en silicium geeft het water een typische melkachtige-lichtblauwe kleur. Hier ben ik natuurlijk even ingegaan en het was heerlijk warm!

Na onze duik in de Blue Lagoon, zijn we doorgereden naar Reykjavik. Hier hebben we 's avonds gegeten bij een goed visrestaurant, restaurant Reykjavik (http://www.restaurantreykjavik.is/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1) waar ze ook een Ice Bar hebben waar we een drankje hebben gedaan. Na een tip van een bewoner zijn we in de club Austur terecht gekomen. Dit schijnt de place to be te zijn van Reykjavik en het was inderdaad een mooie club. We sliepen in hotel Cabin, een eenvoudig hotel, net iets buiten het centrum.

Dag 2

We vertrokken op tijd naar het plaatsje Skógar, met onderweg prachtig uitzicht op de vele rivieren. Het is een bijzonder klein plaatsje en ligt tussen de gletsjers Mýrdalsjökull en Eyjafjallajökull, die ieder een vulkaan bedekken.De laatsgenoemde is afgelopen jaar veel in het nieuws geweest, vanwege de 'stoffige' uitbarsting. Net buiten Skógar ligt de bijzondere waterval Skógafoss. Deze is 60 meter hoog en 25 meter breed en hier kan je achterlangs lopen.

Onderaan de Eyjaffallajökull hebben we een boer bezocht die de gehele uitbarsting heeft meegemaakt. In zijn garage, omgebouwd tot expositieruimte, vertelde hij zijn verhaal met gebruik van foto's en videomateriaal aan onze groep. Hierbij was ook een camerman aanwezig die een documentaire over hem aan het maken is. De boer is bezig een permanente expositieruimte te maken over alles wat er gebeurd is en dit wordt zeker de moeite waard om bij langs te gaan!

Daarna begon het echte avontuur, want we gingende gletsjer Mýrdalsjökullbeklimmen! Ondanks de regen, mochten we toch met de 3 gidsen mee naar boven. Dit was een hele belevenis en ik heb van elke minuut genoten! We kregen spikes onder onze schoenen gebonden en een pikhouwel om mee te nemen. Als je dan halverwege zo'n gletsjer staat en je kijkt om je heen, dan zie je alleen maar ijs en hoor je niets. Geweldig!!

Hierna was het nog een stuk rijden (ca. 1,5 uur) naar ons hotel in Kirkjubæjarklaustur. Het dorp zelf stelt niets voor, de enige pub die er was, was al gesloten, maar het is een goede uitvalbasis voor verschillende toeristische trekpleisters. In deze buurt kan je overnachten in het Icelandair Hotel (hier sliepen wij 2 nachten) en het Laki hotel (zij willen van dit hotel een welness hotel gaan maken).

Dag 3

Vandaag vetrokken we naar het Skaftafell National Park, waar je prachtige hikes kan doen met uitzicht op de heuvels, kreekjes en de bijzondere Svartifoss waterval. In dit park is ook de gletsjer Skaftafellsjökull, onderdeel van de Vatnajökull (grootste gletsjer vanEuropa) te vinden.Na de lunch zijn we naar het wereldberoemde gletsjermeer Jökulsárlón vertrokken, het grootste gletsjermeer van IJsland. Deze bijzondere locatie is zelfs decor geweest voor enkele grote films, waarondertwee James Bond films. Hier kregen we de verrassing dat we met een boot mee mochten varen tussen de reusachtige ijsbergen. Dit was echt een super ervaring!

Dag 4

Op deze dag gingen we het bijzondere landschap van Landmannalaugar ontdekken.Dit dal, ten oosten van de beroemde vulkaan Hekla, is bekend vanwege het ryolietgesteente. De ryolietbergen zijn zeer kleurrijk met gele, rode, bruine en grijsgroene tinten. Overal zie je stoom uit de grond komen, wat je bewust maakt dat er immens veel activiteit in de IJslandse grond zit. Hier hebben wij een hike gedaan van ca. 2 uur, wat waanzinnig mooi was. In deze tijd van het jaar is het redelijk rustig in deze gebieden, dus wij waren hier echt alleen met onze groep waardoor je echt een heel bijzonder gevoel krijgt als je om je heen kijkt. Het was een pittige tocht (ik ben dit soort trekkingen niet gewent, vandaar), maar ik had er wel een zeer voldaan gevoel over. In het dal komt het lavaveld Laugahraun uit. Aan de voet ontspringen hete en koude bronnen, het is mogelijk hier een bad te nemen. Dat zou erg pretiig kunnen zijn na zo'n hike....

Onderweg naar Landmannalaugar reden we door de heuvels langs een spiegelmeer. Dit was een heel bijzonder gezicht, waardoor we wel even moesten stoppen om foto's te maken.

We sliepen deze nacht in het plaatsje Flúdir, in het Icelandair Hotel Flúdir.

Dag 5

De eerste bezienswaardigheid van de laatste dag was deindrukwekkende Gulfoss waterval. Dit is één van IJslands mooiste watervallen. Het water valt in twee trappen, ruim 32 meter naar beneden. De bijnaam 'gouden waterval' dankt de Gulfoss aan het neerstortende water dat een grote nevelwolk omhoog blaast. Bij zonneschijn veroorzaakt dit een prachtige regenboog.

De route bracht ons verder bij het hete bronnen gebied Geysir. Hier bevindt zich de bekendste geiser ter wereld die helaas niet meer zo actief is. Maar honderd meter verderop ligt de geiser Strokkur. Deze is kleiner, maar veel actiever en spuit om de 4 tot 8 minuten een waterstraal van 10 tot 20 meter. Het is leuk om te zien dat iedereen staat te wachten met de camera in de hand, tot de geiser tot ontploffing komt. Ik had het geluk dat ik de bal, die eerst komt, op de foto heb gekregen...

Het vervolg van de Golden Circle Tour (wij deden hem alleen andersom) was het Thingvellir National Park, deze 'verzakking van de aarde' is één van de vier nationale parken van IJsland. Vroeger was dit de plek waar de IJslanders elk jaar in de zomer bijeenkwamen om zaken te doen, recht te spreken en nieuws uit te wisselen. Vandaag de dag is Thingvellir het drukst bezochte natuurpark van IJsland en komt men hier genieten van de fenomenale natuur.

Dag 6

Deze dag vertrokken we weer terug naar Nederland, met helaas een hele vroege vlucht om 07.55 uur. Icelandair is een prima vliegmaatschappij, met leren stoelen en een tv-scherm in de stoel voor je waar meerdere films en tv-series op getoont worden.

Ik vond deze reis erg bijzonder, omdat ik echt van alles gezien en gedaan heb. Lavasteenvelden, actieve vulkanen, geisers, gletsjers, meren en nationale parken met mooie natuur. Gewandeld door rotsachtige gebieden enlangs watervallen, gletsjers beklommen en ontspanning gehad in de Blue Lagoon. Natuurliefhebbers, actievelingen en mensen die iets speciaals zoeken, zouden echt eens aan IJsland moeten denken.

Er staan nieuwe foto'sin onze IJsland map....

Eric Wolf

Wat een fantastische trip, Daphne. De foto's zijn ook geweldig!